Alhamdulillah... (Its been a long time)
What is Quality?
According to Fred Smith, Quality is "performance to the standard expected by the customers."
While, it is
"doing the right thing from the first time,
always strives for continuous improvement,
always satisfying customers."
(US Department of Defense)
Inspired (no need to read if u are bored)
Actually i am very affected by this subject lesson which i learnt just from the last sem, the 4th semester as DPA (diploma in public administration) student.
what am i very interested in this subject is one of the part of the carry mark that that i need to complete. it was the 'log report'. i admitted that it might take times to make it at most five pages to summaries three chapter (for the 1st part) and two chapter (for second@last part). two times only.
the one that i want to highlight in the log report is the 'Application To My Daily Life'.
it was the part that i am very excited to fill (like to post in blog). its just i am not too flexible to write since the limitation of the part is one page only. so, i need to focus.
'application' is my favourite. i dont really like to study.... and study about theory (only)... i am waiting patiently for practical session.
okeh!
Absorption (the actual point)
"customers expectation"
siapa yang dikatakan customer tu?
dalam apa yang ana belajar, it is divided into two.
1. internal customer
(within organization; orang yg menyumbang kepada misi dan visi organisasinya)
2. external customer
(customer yang kita selalu faham... iaitu, orang yang receive atau buy organisasi kita nye produk sama sama ada produk itu berupa goods (barang) atau service (perkhidmatan)
apa yang terlintas pada fikiran ana hari ni adalah the absolute or the real customer...
Siapakah 'the absolute or the real customer'?
jawapan simple : Diri kita sendiri
Why, eh?
[Teori 1]
dalam salah satu 'Application to my daily life', ana ada sebut bahawa semua orang di sekitar ana yg affected by my act is my customer. because once they saw me by their own first impression or perception, apa yang lahir pada masa tu adalah 'expectation' mereka. they may expect me to move or act like what they think about me on that time, on that place.
tapi teori ana tu dah bertambah dengan 'the real customer' [Teori 2]
ingin ana sebutkan bahawa T1 itu berkaitan dengan hablumminannas (hubungan dengan manusia).
tetapi T2 itu lebih jauh skopnya. iaitu hablumminallah (hubungan dengan Allah).
selama apa yang ana belajar dalam subjek Quality (by generic perspective), bila disebut customer je, pasti kena ada organisasi yang jadi provider. Fred Smith pun kata, 'standard expected by customer'. apa yang ana faham daripada teori dia ni, "no customer, no standard" lah...
Teori 2 : The real customer is ourselves (or myself).
Hablumminallah
Why, eh?
sebab setiap apa yang kita lakukan, untuk diri kita sendiri.
iaitu;
kita nak masuk Syurga.... by berkasih-sayang dengan orang lain
kita nak hidup diredhai Allah.... kena taat perintah Allah untuk tidak menghina
nak ikut sunnah... kena memaniskan muka kepada orang lain, tak boleh anggap itu hal remeh.
nak ikut syariat... jaga aurat dengan yang bukan mahram
semuanya kan berbalik untuk diri kita.
cumanya, nak capai semua tu, kita kena hadapi manusia yang bermacam ragam... tang tu lah lahirnya T1.
contoh;
customer dalam T1 adalah our parents.
"Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa..."
kita kena capai T1 untuk dapat T2
tanpa T1, takkan dapat T2
huh...
nah.... faham x?
{i dont think so...}
minta maaflah kalau tak faham...
ana memang berbelit sikit kalau nak explain apa yang sedang bermain di fikiran ni...
sorry ne...
sekian
okeh!
Absorption (the actual point)
"customers expectation"
siapa yang dikatakan customer tu?
dalam apa yang ana belajar, it is divided into two.
1. internal customer
(within organization; orang yg menyumbang kepada misi dan visi organisasinya)
2. external customer
(customer yang kita selalu faham... iaitu, orang yang receive atau buy organisasi kita nye produk sama sama ada produk itu berupa goods (barang) atau service (perkhidmatan)
apa yang terlintas pada fikiran ana hari ni adalah the absolute or the real customer...
Siapakah 'the absolute or the real customer'?
jawapan simple : Diri kita sendiri
Why, eh?
[Teori 1]
dalam salah satu 'Application to my daily life', ana ada sebut bahawa semua orang di sekitar ana yg affected by my act is my customer. because once they saw me by their own first impression or perception, apa yang lahir pada masa tu adalah 'expectation' mereka. they may expect me to move or act like what they think about me on that time, on that place.
tapi teori ana tu dah bertambah dengan 'the real customer' [Teori 2]
ingin ana sebutkan bahawa T1 itu berkaitan dengan hablumminannas (hubungan dengan manusia).
tetapi T2 itu lebih jauh skopnya. iaitu hablumminallah (hubungan dengan Allah).
selama apa yang ana belajar dalam subjek Quality (by generic perspective), bila disebut customer je, pasti kena ada organisasi yang jadi provider. Fred Smith pun kata, 'standard expected by customer'. apa yang ana faham daripada teori dia ni, "no customer, no standard" lah...
Teori 2 : The real customer is ourselves (or myself).
Hablumminallah
Why, eh?
sebab setiap apa yang kita lakukan, untuk diri kita sendiri.
iaitu;
kita nak masuk Syurga.... by berkasih-sayang dengan orang lain
kita nak hidup diredhai Allah.... kena taat perintah Allah untuk tidak menghina
nak ikut sunnah... kena memaniskan muka kepada orang lain, tak boleh anggap itu hal remeh.
nak ikut syariat... jaga aurat dengan yang bukan mahram
semuanya kan berbalik untuk diri kita.
cumanya, nak capai semua tu, kita kena hadapi manusia yang bermacam ragam... tang tu lah lahirnya T1.
contoh;
customer dalam T1 adalah our parents.
"Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa..."
kita kena capai T1 untuk dapat T2
tanpa T1, takkan dapat T2
huh...
nah.... faham x?
{i dont think so...}
minta maaflah kalau tak faham...
ana memang berbelit sikit kalau nak explain apa yang sedang bermain di fikiran ni...
sorry ne...
sekian
No comments:
Post a Comment