Thursday, October 17, 2019

Kisah Klinik 1 : Anak Angkat


Bismillahirrahmanirrahim.
Allahumma solli ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad.

Hari ni saya ada terima seorang patient*, seorang ibu yang ingin mendaftarkan anaknya untuk tujuan appointment (buku biru atau merah). Bila diminta dokumen pengenalan, barulah diketahui bahawa anak yang didaftarkan itu sebenarnya anak angkat. Dokumen yang dilampirkan termasuklah dokumen pengesahan dari Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bahawa anak itu telah lulus dan sah diambil sebagai anak angkat untuk si ibu angkat tadi.

Sambil saya mendaftarkan butiran anaknya, saya mengambil kesempatan untuk bertanya secara berbisik*, “Puan, lama tak proses nak ambil anak ni? Berapa lama puan? Dari tahun bila?” Si ibu pun menjawab, “ya Allah, lama dik,” dengan nada meluahkan perasaan. “Makcik ambil dia dah lama, dari tahun 2017 lagi, dik. Sampailah harini Alhamdulillah dapat jugak dia dik,”

Saya: Dari mana puan jumpa, ambil dia untuk dijadikan anak angkat?
Makcik: Makcik ambil dia dari HKL lagi.

Kemudian, makcik itu mula membuka ceritanya, “Sebenarnya cerita dia macam ni dik. Makcik ni sebenarnya dulu jual nasi lemak. Jadi, ada seorang perempuan ni selalu datang beli nasi lemak dekat kedai makcik. Satu hari tu, dia mengandung. Tapi, dia sebut yang dia nak kahwin.”

Saya: Oh.. Dia  mengandung sebelum kahwin la ni?,,
Makcik: Ya, dik…
**Maaf makcik, saya tak dapat dengar cerita makcik yang panjang-panjang sebab tengah menjalankan tugas. Jadi, penceritaan makcik tu terputus, sebab saya perlu merujuk kepada Jururawat Masyarakat (JM) berkaitan kesnya, dan setelah selesai saya perlu memanggil patient seterusnya pula. Setelah selesai daftar, saya pun menghadap makcik itu semula dan senyum bersedia nak beritahu yang anaknya sudah selesai didaftarkan. Terkejut saya sebab baru saya perasan yang mata makcik itu sudah merah, bergenang dan ada kesan air mata yang dikesat.

Makcik: Menangis makcik dik… Makcik teringatkan nak dapatkan dia ni, susah…
Saya: (senyum empati) Takpe makcik…besar pahala makcik ni.
Makcik: Ya betullah dik..

Kemudian, saya terpaksa memberitahu makcik itu bahawa anaknya telah selesai didaftarkan, dan menyuruhnya ke kaunter atas untuk meneruskan appointment tersebut. Makcik itu mengucapkan terima kasih, dan syukurnya. Lalu, perlahan-lahan saya perhatikan makcik tu bangun dan angkut beberapa beg yang dibawa bersama. Kasihan makcik tu, tabahnya dia.

IBRAH KISAH

Daripada kisah makcik ni, saya sedar yang proses ambil anak angkat ni memang tidak mudah dan memakan masa. Lebih-lebih lagi, bila mana anak itu asalnya berstatus “bukan warganegara” manakala ibu angkat itu adalah warganegara. Untuk pihak kami, ia melibatkan soal jawab berkaitan bayaran kerana warga asing mempunyai cas tertentu untuk mendapatkan perkhidmatan di klinik kami. Tidak terkecuali juga untuk meneliti setiap butiran yang ada pada dokumen pengenalan diri mereka seperti tarikh luput visa atau passport.

Saya sempat tanya makcik tu sama ada dia ada anak sendiri atau tidak. Jawapannya, dia ada anak sendiri. Subhanallah, mulia makcik ni. Sanggup dia susahkan diri untuk menyara seorang anak yang bukan darah dagingnya, sedangkan kehidupannya tidaklah mewah, dan dia sendiri ada anak yang telah ditumpahkan kasih sayang sebagai ibu kandung. Inilah fikiran kita orang biasa, payah. Tapi, yang direbut orang seperti makcik ini adalah ganjaran pahala di sebalik amalan kebajikan yang diusahakannya melalui sifat ihsan dia terhadap seorang perempuan (yang tak dikenali) yang memerlukan bantuannya.

Ya. Dalam ucapan makcik ni sebenarnya dia banyak kali ucap kalimah “Allah” cuma saya tak ingat part mana dan sebutan yang betul apa. Yang penting, dapat dilihat bahawa makcik ni betul-betul letak kebergantungan urusannya dekat Allah, dan Alhamdulillah hari ini dia berjaya daftarkan anaknya dengan bayaran seringgit, bermakna anaknya itu sudah bertaraf warganegara atas nama anak angkat kepada ibu bapa yang warganegara. Sebelum ini, bayangkan berapa kali dia datang daftarkan anaknya kena cas minimum RM40 (pendaftaran) bagi warga asing. Tapi, dia tetap gigih uruskan dan tak berputus asa. Saya tak nampak makcik itu seperti mengeluh atau merungut, cuma makcik tu mungkin meluahkan rasa lega dan syukurnya sebab satu beban yang dia tanggung selama dalam 2 tahun dah pun berakhir. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah.

Glosari (*):
1. patient - sesiapa yang terlibat dalam pendaftaran saya panggil patient. Tak kiralah kalau yang sakit tu si anak, jadi si ibu yang mendaftarkan itu juga saya atau kami panggil sebagai patient.
2. berbisik – nada perlahan

Sekian sahaja. Wallahu’alam.

Dicoret oleh,
SMardianaMS
Seorang kerani biasa

15 Oktober 2019

No comments:

Post a Comment