Bismillahirrahmanirrahim.
Allahumma solli ‘ala Muhammad wa’ala ali Muhammad.
Minggu lepas, saya dan seorang kawan bernama Fatimah telah berkunjung ke
Pusat Pembelajaran Komuniti Chow Kit selama dua malam berturut-turut. Matlamat
kami untuk mengajar ngaji dan mempelajari proses pembuatan satu jenis
kraftangan.

Dalam pada ini kali pertama saya menjejakkan kaki ke pusat ini, ini
adalah kali ke tiga untuk Fatimah. Fatimah ibarat menjadi Pegawai Penerangan
untuk saya sepanjang perjalanan pulang ke rumah. Banyak cerita yang dikongsi
mengenai orang-orang gelandangan yang pada asalnya dikongsi oleh salah seorang daripada
orang gelandangan di situ, iaitu lebih mesra dipanggil Shasha (bukan panggilan
sebenar).
Pendidikan &
Kerjaya Orang Gelandangan
Sudah tentu, kehidupan orang gelandangan bukanlah senang
berbanding kita. Terutamanya dalam menghadapi penerimaan masyarakat luar
mereka. Masyarakat luar di sini termasuklah majikan dan sekolah kerajaan.
Seperti yang kita ketahui, orang gelandangan termasuklah orang yang mempunyai
pendidikan tinggi seperti ijazah dan PHD tetapi menjadi sedemikian kerana
pernah gagal dalam sesuatu yang dilakukannya, orang yg pernah mempunyai
syarikat tetapi jatuh muflis dan hal yg demikian membuatkan seluruh harta henda
mereka dirampas, penagih dadah, miskin bandar, dan lain-lain jika ada. Status
kehidupan semasa mereka menjadi punca mereka terus berada dalam kelompok
gelandangan kerana bagi mereka tiada pilihan lain.
Untuk sektor pekerjaan, majikan mungkin memeriksa nama mereka jika berada
dalam senarai hitam negara, dan kemungkinan untuk majikan mengambil
pekerja di bawah pengaruh dadah adalah tipis disebabkan bimbang jika pekerja
berkenaan lari atau tidak dapat melaksanakan tugas dengan komited.
Walaubagaimanapun, ada yang mengatakan, orang yang di bawah pengaruh dadah
tertentu, apabila dia mengambil dadah berkenaan, mereka akan lebih fokus dan
bersungguh-sungguh melebihi keupayaan orang biasa.
Kita dapat lihat, sebenarnya orang gelandangan juga tetap mempunyai keinginan
yang sama seperti orang biasa. Mereka mahu ada pekerjaan tertentu dan layak
untuk belajar di sekolah-sekolah. Memandangkan persekitaran yang tidak dapat
menerima mereka, mereka tiada pilihan melainkan terus dalam kelompok itu.
Pada pendapat saya, dengan wujudnya Pusat Pembelajaran Komuniti seperti
ini, ia mampu membuka peluang kepada orang gelandangan untuk mengubah diri dan
masa depan mereka. Mengikut akhbar tertentu, pembukaan pusat ini mendapat
sambutan yang baik daripada beberapa NGO untuk membantu mereka. Antara program
yang diusahakan di pusat ini adalah kelas mengaji (Iqra’dan Al-Quran), dan
kelas-kelas kemahiran terutamanya untuk ibu-ibu gelandangan. Anak-anak
dapat menerima ilmu dengan percuma begitu juga para ibu dapat menerima ilmu
kemahiran tanpa mebayar apa-apa, dan mereka boleh gunakan kemahiran itu untuk
menjana pendapatan sendiri tanpa bergantung kepada kerja yang diberi oleh
majikan di luar sana.
Kita juga dapat lihat bahawa usaha untuk “mengubah nasib” mereka
wajar disertai oleh masyarakat dan pihak berkuasa. Masyarakat boleh membantu
mereka dengan memberi sumbangan tenaga dan ilmu. Kelas mengaji yang
dijalankan bergantung kepada availability
guru dan sukarelawan (yang tidak tetap). Jadi, jika semakin ramai sukarelawan
yang hadir, insyaAllah, itu lebih baik.
Makanan untuk
Orang Gelandangan
Pada malam kedua kunjungan ke pusat komuniti ini, Fatimah telah
menawarkan kepada Shasha untuk ditumpang ke rumahnya bersama tiga orang anaknya
(yang paling besar berumur 7 tahun). Shasha memaklumkan bahawa mereka akan “ambil
nasi” di suatu tempat berdekatan. Oleh itu, serta merta kami juga ingin
mengikutinya ke sana. Dan, itulah kali pertama juga saya dapat melihat dengan
dekat bagaimana penyumbang makanan datang mengangihkan makanan yang dibawa.
Saya sempat lihat menu salah satu sumbangan itu adalah nasi lemak yang
dibungkus dalam bekas polisterin (saiz burger). Shasha kata, “macam nilah
kitorang,” Shasha bercerita bahawa setiap malam pasti ada orang yang menghantar
makanan, cuma mungkin berbeza waktu ikut hari. Dan, ada masa tu, “kadang-kadang
sampai jadi pembaziran dekat sini,”disebabkan terlalu ramai yang menyumbang
pada satu-satu masa. Di sana, dapat dilihat mereka menjamu makanan yang diambil
di atas hamparan tikar terutamanya yang berkeluarga, dan ada juga yang duduk di
kaki lima bangunan.
Kebetulan, malam itu, ada sepersatuan pelajar UIAM yang sedang membuat
program dengan orang gelandangan juga. Kami sempat menemubual dengan salah
seorang daripada mereka untuk mengetahui tentang program yang mereka sedang
jalankan. Kalau tidak silap itu kali ketiga program yang mereka jalankan
melibatkan orang gelandangan di lokasi yang berbeza-beza. Ada juga antara
program persatuan yang mereka pernah jalankan selain bersama orang gelandangan
adalah program “street dakwah” di
tempat yang mesra pelancong asing.
Sepanjang melihat pengagihan makanan di situ, saya memikirkan
bagaimanalah hakikat dan realiti mereka untuk menerima kehidupan mereka
seadanya, sedangkan kita hidup tidak sesusah mereka. Bagaimana mereka tabah
membesarkan anak-anak dalam ruang persekitaran seperti itu tetapi mereka tidak
berputus asa.
Meneladani Dakwah
Rasulullah s.a.w.
Dengan melihat dengan mata kepala sendiri kehidupan mereka (walaupun
sekejap), saya teringatkan bagaimana dakwah Rasulullah s.a.w. pada permulaan
Islam disebarkan. Rasulullah s.a.w. berperanan mengeluarkan kejahilan kaum
musyrikin Mekah kepada beriman dengan Allah. Pada waktu itu, Rasulullah s.a.w.
menyebarkan dakwah dengan hikmah dengan melalui satu per satu sifat dan
karakter kaum Musyrikin Mekah yang jahil. Kejahilan mereka meliputi minum arak,
sembah berhala, bergaul dengan wanita dan sebagainya.
Jika hendak dibandingkan dengan topik ini, memanglah tidak serupa dengan
zaman Rasulullah s.a.w tetapi ada persamaan. Iaitu, orang-orang ini
memerlukan para guru dan pendakwah (semua Muslim bertanggungjawab melakukan
dakwah) untuk mereka mempelajari Islam dengan mendalam. Mungkin
anak-anak mereka masih boleh untuk dihantar ke sekolah yang termampu, tetapi,
untuk ibu bapa itu sendiri mereka perlukan dorongan, motivasi dan ilmu
dalam menelusuri kehidupan sebagai ibu bapa dan manusia dengan sebaiknya. Jadi,
menjadi peranan kita dan para asatizah untuk datang kepada mereka bagi
menyampaikan Islam dan Iman.
Adapt dan Approach
Apabila mendekati orang gelandangan, apa yang saya dapati, mereka
mempunyai perwatakan yang agak kasar contohnya mereka bercakap dengan nada
tinggi dan menekan. Semasa pertama kali mendengar cara mereka berkomunikasi,
saya agak terkejut. Saya terlupa untuk bersedia mengenai itu. Malam kedua, saya
boleh bersedia, cuma masih dalam proses adapting.
Pada malam kedua, kami sampai ke pusat ini semasa maghrib, jadi, kami perlu
menunaikan solat fardhu terdahulu sebelum meneruskan misi mempelajari
kraftangan. Saya perlu belajar untuk solat dalam keadaan yang bising
kerana pusat itu dimeriahkan dengan suara kanak-kanak bermain, menjerit, dan
dalam masa yang sama kedengaran suara orang dewasa sedang belajar mengaji.
Ya. Untuk makluman, di pusat ini, terdapat ruang solat yang besar
cuma ia adalah terbuka dan hanya diselindung dengan papan pemisah, manakala
pada satu sisi, hanyalah dinding kaca menghadap luar iaitu koridor. Telekung
ada disediakan, tetapi kebanyakannya bersaiz untuk kanak-kanak. Dan, ya. Tiada
ruang pemisah antara lelaki dan perempuan, means
universal. Bagi wanita yang terbiasa untuk membuka sebahagian
pakaian atau tudung untuk memastikan kebersihan semasa mendirikan solat, kita
perlu belajar membiasakan diri dengannya. Namun begitu, aurat tetap
masih perlu dijaga.
Semasa mengajar ngaji pula, mereka bergilir (mengikut availability sukarelawan yang ada). Ada
yang bersedia untuk mengaji, ada juga yang dipaksa untuk belajar ngaji oleh ibu
atau bapa mereka, dan ada juga yang kita dah tahu dah next turn adalah dia, tapi bila sampai masa mereka, tiba-tiba hilang
entah ke mana, yang ditinggalkan hanya fail assessment
yang berisi kitab iqra’ dan helaian pencapaian harian. Puaslah kita yang belum
berapa kenal nama dan muka adik-adik ni nak mencari tapi mereka lari mengelak,
sehinggalah dengar ibu mereka menjerit memanggil mereka untuk ngaji. Kadang tu
ada juga rasa lucu sebab nak menghadapi karenah kanak-kanak yang suka bermain. Dalam
hati dah rasa, “Macamana nak panggil dyorang ni? Nak kena panggil kuat-kuat
(nak mengatasi keriuhan semasa) ke, nak kena kejar dyorang ke, atau tunggu
sahaja sambil sengih?”
Alhamdulillah, mujur ada seorang ustazah hulur duit kertas RM1
untuk setiap seorang dengan syarat hanya diberi apabila mereka selesai
baca. Sampailah dekat seorang adik ni. Dia baca agak lancar, dan sudah ke Iqra’
4, dan dia mampu mencelah mengajar kawannya yang kurang reti sebut huruf
tertentu. Bila turn dia habis satu muka surat, dia kata, “Dah, taknak baca
lagi,” Saya pun tanya, “Betul ni, taknak baca lagi, dah cukup?” Dia mengangguk.
Tapi, bila dia tahu ada balance lagi
sehelai RM1 sebab tiada turn sesiapa
selepas itu, dia kata dia nak duit itu. Lalu, saya memberi syarat dia kena
tambah lagi satu muka surat. Dia bersetuju dan berjaya membaca sehingga habis
muka surat lagi satu itu. Alhamdulillah. Pelbagai teknik untuk memikat
mereka untuk mengaji. Senyum sahaja untuk cuba memahami mereka.
Kesukarelawanan
Selepas malam pertama saya mengunjungi pusat komuniti ini, pelbagai
perkara yang muncul dekat fikiran saya terutamanya sepanjang konferens yang
saya hadir pada keesokan harinya. Semua kebanyakannya berkaitan hala tuju pusat
ini. Sebelum sempat membuat kajian mengenai pusat ini, antara persoalan yang
hadir di benak fikiran adalah:
1. Siapakah yang menguruskan pusat ini?
2. Apa carta organisasi pusat ini?
3. Apa program yang dikendalikan di pusat ini sepanjang seminggu, adakah
bersasar, berjadual dan tetap, atau berubah-ubah?
4. SOP (mungkin agak keterlaluan, tapi, ia hanya lintasan fikiran)
5. Adakah pendaftaran nama dan butiran bagi setiap ahli komuniti? Jika
ada, siapa yang menguruskannya?
6. Buka dan tutup pusat ini, siapa yang menjaganya?
7. Adakah terdapat modul untuk kanak-kanak dan ibu-ibu yang menghadiri ke
pusat ini?
8. Bagaimana jika saya ingin merancang atau mangadakan program kecilan
dengan kanak-kanak ini?
9. Jika ada NGO yang engaged
dengan pusat ini, adalah rekod senarai mereka dan program yang pusat ini telah
terlibat?
10. Ada lagi yang lain-lain.
Kemudian, saya mula teringat kursus induksi sukarelawan yang saya pernah
hadiri pada bulan Februari yang lepas, dianjurkan oleh Misi 7. Dalam
kursus itu, bro Hairul telah menerangkan satu per satu fasa yang diambil
oleh persatuan itu apabila mereka pergi ke satu-satu tempat untuk memberikan
bantuan secara sistematik dan bertempoh tetapi berterusan. Fasa tersebut
termasuklah fasa penilaian. Jadi, jika saya tidak dapat bergerak secara
persatuan, mungkin saya boleh membuat pemerhatian secara individual dan
mengikut kemampuan. Cuma, saya berharap agar saya dapat membuat usaha yang
berterusan kerana usaha saya juga bergantung kepada Fatimah, kerana kami pergi
ke pusat ini bersama-sama, dengan saya menumpang keretanya. Tanpa dia, usaha
dan perancangan saya mungkin tergendala kerana lokasi pusat itu agak jauh dari rumah
dan kebiasaannya kami pergi pada waktu malam, tidak sesuai untuk pergi dan
balik menaiki kenderaan awam.
Urban Poverty
Selain itu, saya juga teringatkan subjek yang saya pernah pelajari semasa
di universiti dahulu iaitu subjek “Urban Development” Seperti yang saya
ada sebut sebelum ini, salah satu punca gelandangan adalah disebabkan “miskin
bandar” Saya arasa bersyukur sangat sebab saya pernah ambil subjek itu, dan
hari ini akhirnya ia berkait sedikit sebanyak dengan apa yang saya sedang
depani ini. Jadi, saya bolehlah rujuk kembali nota yang ada. Sekarang, belum
lagi. Kerana notanya disimpan di kampung.
Selain yang termaktub secara teori dalam subjek itu, mungkin saya dapat
mencari idea based on apa yang saya
pernah pelajari itu, dengan menggunakan keyword
yang mungkin berkaitan di Google, InsyaAllah.
---
Alhamdulillah, sekian sahaja perkongsian saya yang bagi saya sangat
panjang tapi menyeronokkan.
Terima kasih kerana membaca.
Yang bekongsi,
Siti Mardiana Binti Mohd Saini
30 September - 2 Oktober 2019
No comments:
Post a Comment